GML (Graph Machine Learning)

GML (Graph Machine Learning)

یادگیری ماشین گراف
GML (Graph Machine Learning)

GML (Graph Machine Learning)

یادگیری ماشین گراف

انصاف در یادگیری گراف تقویت‌شده با یادگیری ماشین: یک بررسی

این بررسی، پیشرفت‌ها در تکنیک‌های انصاف برای سیستم‌های یادگیری گراف تقویت‌شده با یادگیری ماشین (ML) را ترکیب می‌کند و به سوگیری‌های ناشی از ساختارهای گراف، ویژگی‌های گره‌ها و طرح‌های الگوریتمی می‌پردازد. در زیر یک مرور ساختاریافته از روش‌شناسی‌های کلیدی، چالش‌ها و جهت‌گیری‌های آینده آمده است:

   

1. یادگیری گراف سنتی در مقابل GL-ML

* یادگیری گراف سنتی: بر انصاف در الگوریتم‌های گراف مرسوم (مثلاً GNNها) از طریق روش‌های پیش‌پردازش، آموزش در حین یا پس‌پردازش تمرکز دارد [2][6].

- محدودیت‌ها: با سوگیری‌های تقویت‌شده توسط تجمیع همسایه‌ها مشکل دارد و فاقد سازگاری با وظایف پویا یا بین دامنه‌ای است [1][4].

* یادگیری گراف تقویت‌شده با ML (GL-ML): تکنیک‌های ML (مثلاً یادگیری مقابله‌ای، تقطیر دانش) را برای افزایش انصاف ادغام می‌کند و در عین حال به چالش‌های مقیاس‌پذیری و بین دامنه‌ای می‌پردازد [1][5].

 

۲. تکنیک‌های کلیدی انصاف در GL-ML

الف. یادگیری مقابله‌ای برای کاهش سوگیری

- FCLCA: گراف‌های خلاف واقع را از طریق تقویت ساختاری تولید می‌کند و از آموزش تخاصمی برای تفکیک ویژگی‌های حساس استفاده می‌کند و انصاف را در تعبیه گره‌ها بهبود می‌بخشد [1].

- FDGNN: با اصلاح ماتریس‌های مجاورت، ویژگی‌های حساس را جدا می‌کند و در عین حال ساختار گراف را حفظ می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که پیش‌بینی‌ها بر ویژگی‌های غیر حساس متکی هستند [1].

 

ب. تقطیر دانش بدون داده‌های حساس

- FairGKD: "متخصصان" انصاف را بر روی داده‌های جزئی (ویژگی‌ها/توپولوژی) آموزش می‌دهد و دانش آنها را در یک مدل دانش‌آموز تقطیر می‌کند و بدون نیاز به برچسب‌های جمعیتی، انصاف و سودمندی را متعادل می‌کند [1].

ج. نوآوری‌های معماری

- FMP (انتقال پیام منصفانه): با همسو کردن نمایش‌های گروه‌های جمعیتی پس از تجمیع، سوگیری را در طول انتشار رو به جلوی GNN به صراحت کاهش می‌دهد [3].

د. استراتژی‌های اصلاح گراف

- پراکندگی: حذف گره/یاخته را در بین گروه‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی، طبقه‌بندی‌شده یا وزن‌دهی‌شده بر اساس کلاس متعادل می‌کند [4].

- افزایش داده‌های مصنوعی: گره‌ها/یاخته‌های مصنوعی را برای اصلاح نمایش کمتر از حد معمول تولید می‌کند و عدالت را بدون تحریف توپولوژی گراف بهبود می‌بخشد [4].

 

3. معیارهای ارزیابی

- سطح گراف: برابری جمعیتی را در کل گراف اندازه‌گیری می‌کند [2].

- سطح همسایگی: عدالت را در ساختارهای محلی (مثلاً هموفیلی) ارزیابی می‌کند [2].

- سطح جاسازی/پیش‌بینی: سوگیری در نمایش‌های پنهان یا خروجی‌های وظیفه را ارزیابی می‌کند [2][6].

 

4. چالش‌ها

- کیفیت داده‌ها: گراف‌های سوگیرانه یا پراکنده، تلاش‌های عدالت را تضعیف می‌کنند [1][4].

- مقیاس‌پذیری: روش‌های تقویت‌شده با یادگیری ماشین (مثلاً GNNها) در گراف‌های میلیاردی با محدودیت‌های حافظه مواجه هستند [1].

- شکاف‌های ارزیابی: فقدان معیارهای یکپارچه برای مقایسه بده‌بستان‌های انصاف-سودمندی [7].

 

5. مسیرهای آینده

- نمودارهای پویا: تطبیق تکنیک‌های انصاف برای داده‌های زمانی یا جریانی [1].

- حاکمیت اخلاقی: توسعه چارچوب‌هایی برای پاسخگویی در سیستم‌های GL-ML چندعاملی [5].

- زیان‌های غیرقابل تمایز: گسترش روش‌های بهینه‌سازی برای مدیریت محدودیت‌های پیچیده انصاف [1].

 

نتیجه‌گیری

GL-ML یادگیری گراف سنتی و ML مدرن را برای پرداختن به چالش‌های انصاف از طریق تکنیک‌هایی مانند یادگیری مقابله‌ای، تقطیر دانش و نوآوری‌های معماری، به هم پیوند می‌دهد. در حالی که پیشرفت مشهود است، دستیابی به سیستم‌های مقیاس‌پذیر، شفاف و اخلاقی نیازمند معیارهای استاندارد، مقیاس‌پذیری بهبود یافته و همکاری بین رشته‌ای است.

**Key References**: 

- FCLCA and FDGNN[1] 

- FairGKD[1] 

- FMP architecture[3] 

- Sparsification/augmentation[4] 

- Evaluation metrics[2][6]


[1] https://arxiv.org/html/2504.21296v1

[2] https://arxiv.org/abs/2307.03929

[3] https://arxiv.org/abs/2312.12369

[4] https://openreview.net/pdf/71ef2ad9cf9fecc3736628f1f38cea9b4652b347.pdf

[5] https://arxiv.org/abs/2504.21296

[6] https://dl.acm.org/doi/10.1145/3649142

[7] https://openreview.net/forum?id=M4RhGr2lAy

[8] https://www.lumenova.ai/blog/fairness-bias-machine-learning/

[9] https://dl.acm.org/doi/10.1145/3580305.3599555

[10] https://arxiv.org/html/2205.05396v2

[11] https://zemin-liu.github.io/papers/DegFairGNN__AAAI23_Camera_Ready_.pdf

[12] https://arxiv.org/html/2504.00310v1

[13] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0925231223010718

[14] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/aaai.12212

[15] https://ojs.aaai.org/index.php/AAAI/article/view/25905/25677

[16] http://www.shichuan.org/doc/166.pdf

[17] http://www.arxiv.org/abs/2503.22569

[18] https://www.nature.com/articles/s41598-024-58427-7

[19] https://www.frontiersin.org/journals/big-data/articles/10.3389/fdata.2024.1489306/pdf

[20] https://www.ijcai.org/proceedings/2024/0050.pdf

 

نظرات 1 + ارسال نظر
تیک تاکی جمعه 19 اردیبهشت 1404 ساعت 11:31 https://tiktoki.mihanstore.net/

سلام مطلب خوبی بود موفق باشی

سپاس

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد